OndareE Bulegoa jaio da, euskal musika ondarea berreskuratzeko argitaletxea


Helburua euskal kultur ondarea musika unibertsalaren mailan jartzea da

Artxiboetan ahaztutako euskal musika berreskuratzea eta konpositore garaikideen sorkuntza bultzatzea da OndarE Bulego musika-argitaletxe aitzindariaren helburua. Argitaletxe horrek ikerketak egin, eskuizkribuak eta partiturak editatu, diskoak grabatu eta kontzertuak antolatuko ditu.

Euskal musikaren eragile bultzatzaile berri hau, Josu Okiñena piano-jotzaile eta ikertzaileak sustatua eta Eusko Jaurlaritzak lagundua, duela hiru urte sortu zen, eta aurreko astean aurkeztu zen, euskal ondareko hiru pertsonaia handiren (aita Donostia, Pascual Aldave eta Tomas Garbizu) eta egungo sortzailearen (Gabriel Erkoreka) hogei bat lan argitaratugabe dituen katalogo batean.

Okiñenak, Bigen Zupiria Eusko Jaurlaritzako Kultura sailburu eta bozeramailearekin eta Enrique Azurza Euskadiko Abesbatzen Konfederazioko presidentearekin batera, orain arte esparru horretan zegoen hutsunea betetzeko sortutako enpresa-proiektu berezia aurkeztu zuen Donostiako Koldo Mitxelena Kulturunean.

Asmoa “Euskal kultur ondare aberatsa garai guztietako musika unibertsalaren mailan jartzea da”, azaldu zuen sustatzaileak, eta, horretarako, OndarE Bulegoak ondare hori eta egungo eta bizirik dauden egileen sorkuntza berriak “sakon” landuko dituela azaldu zuen.

Azterketa eta ikerketa

Beraz, eskuizkribu originalak aztertu eta ikertuko ditu, baita jendaurreko errezitaldiak programatuko ere, edizio kritikoak egingo ditu, partiturak argitaratuko ditu eta audioak edo bideoak grabatu eta zabalduko ditu, diskoan edo OndarEmusic zigiluaren bidez, plataforma digitaletan.

Okiñenak azpimarratu duenez, “Orkestra, sinfoniko eta koral errepertorioa” dago, lehengoa eta oraingoa, eta “oraindik ez da interpretatu, edo behin bakarrik izan da”, nagusiki “orkestrek egin ahal izateko materialik ez dagoelako”.

OndarE Bulegoak “360 graduko” berreskuratze lan batekin beteko du gabezia hori, piano-jotzaile donostiarrak azaldu duenez, eta aretoetan eta erakundeetan argitaratutako lanen programazioa eta egile-eskubideak kudeatzeaz ere arduratuko da, besteak beste.

Sailburuak, bere aldetik, ekimena bere sailak abian dituen “kultur ondarearen kontserbazio politikekin guztiz bat” datorrela esan zuen, eta, beraz, orain arte argitaratutako lanak eta materialak editatzea ahalbidetu dioten deialdietan laguntzak jaso zituela.

Zupiriak agente berriak “berreskuratzeko egiten duen lan nekeza, iraunkorra eta zehatza” baloratu zuen, “Behar bezala editatutako piezak” interpreteen eta musika-formazioen “eskura jartzeko, bai Euskadin, bai” munduko beste leku batzuetan publikoaren gozamenerako.

Euskal Herriko Abesbatzen Konfederazioko lehendakariak, bere aldetik, “Enpresa-ekimen arriskutsu eta ausart” hori goraipatu zuen, krisi garaian euskal abesbatzen errepertorioko, gaur egungo zein iraganeko, obra ugari ahanzturatik ateratzea ahalbidetuko duena.

OndarE Bulegoa aurkezteko ekitaldian izan ziren Gabriel Erkoreka musikagilea, Jon Makuso biolinista eta musika ikertzailea, Koldo Saragueta Aita Donostiaren ordezkari kaputxinoa eta Pascual Aldave eta Tomas Garbizuren senide eta oinordekoak, Matisha Aldave eta Serafina Iribar, besteak beste.