Nola sortu patio inklusibo bat?

Haur eta nerabeen jarduera fisikoa egiteak ez du soilik haien osasunean eragiten, baita ikasteko gaitasunean ere. Hala ere, ehuneko handi batek ez du lortzen gutxienez 60 minutuko jarduera fisikoa egunero egitea, OMEk gomendatutako denbora. Eskola-ingurunea jolasera eta mugimendura gonbidatzeko aukera bat da, ikasleek beren denboraren zati handi bat ikastetxean ematen baitute.

Hala ere, kasu askotan, aisialdien egiturak eta diseinuak ez du eboluziorik izan pedagogiaren eskutik, eta asfalto gune bakarra eskaini du kirol mugatuak egiteko, gehienbat lehiaketetan eta pilota edo baloiekin, futbolean, saskibaloian… Patio inklusiboek, aldiz, aisialdiaren irudi tradizionala birplanteatu eta desafiatzen dute, mutilen eta nesken arteko desberdintasunekin amaitzeko eta ikasle ez-aktiboenak integratzeko.

Horretarako, Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza Sailak argitaratutako gidak patioak eraldatzeko orduan kontuan hartu beharreko hainbat eremu gomendatzen ditu: hareazko eremuak, zulatzeko, pilatzeko, garraiatzeko eta eraikitzeko tresnekin; ibilbideak, labirintoak, pasabideak, zirkuituak, igotzeko, salto egiteko eta irristatzeko egiturak; desnibelak, lur-muinoen, harkaitzen eta eskaladako hormen bidez, eta eremu babestuak, hau da, etxolak, txabolak, tunelak eta kobazuloak.

Aukerak irudimena bezain mugagabeak dira. Horregatik, patioek dantza-, antzerki- edo zirku-agertokiak ere izan behar dituzte; baratzeak, urmaelak, ohe elastikoak, barrak edo oreka-zintak; hiruretan marran margotzeko eta jolasteko zoruak, lasterketak egiteko eta kaniketan edo txapetan jolasteko zoruak. Era berean, gomendagarria da sozializatzeko mahaiak eta aulkiak, ping-pong motako mahai-jokoak eta abar dituen gune bat.

Materialei dagokienez, patio inklusiboek landaredia konbinatu behar dute, ikasleentzako ongizate mental handiagoa eta garapen kognitibo hobea bermatzen baitu; egurra (enborrak, listoiak eta oholak); plastiko birziklatua edo altzairua (fruta-kaxak, olanak, kuboak edo garrafak, bidoi zilindrikoak, etab.) eta harria (harriak, harritxoak, bideak, etab.). Aurreko materialak apaintzeko eta zoruari kolorea emateko pinturak ere egin daitezke. Zoru horren gainean jolasguneak mugatu eta marraztu ahal izango dira.