Gasteizko Nazioarteko Antzerki Jaialdiaren berrogeita seigarren edizioak tokiko sorkuntzen oihala altxatu du astearte honetan, irailaren 30etik azarora bitartean taularatuko diren euskal konpainien aurkezpenarekin.
Hain zuzen ere, Marta Monfort Udaleko Antzoki Sareko arduradunak iragarri duenez, 13 proposamen egingo ditu, horietako zazpi euskaraz, baina guztiak “askotarikoak, hizkuntza eta diziplina ugari dituztenak eta begirada ezberdinak dituztenak”, eta ohiko agertokietan eta hainbeste ez diren beste batzuetan ikusiko dira, Ibaiondo kalean, esaterako.
“Aurtengo edizioak zazpi lan ikusteko aukera emango digu, jaialdiaren sorkuntza babesten dutenak eta bertan estreinatuko direnak, baita euskal sortzaileen beste sei proposamen ere. Horien artean, estreinaldiren bat “, zehaztu du Monfortek aurkezpenean, eta konpainiei eskerrak eman dizkie” gelditu ez izanagatik “eta” Gasteizko sare soziala “aberasten laguntzeagatik.
“Gure aldetik, jaialdi gisa, konpromisoa hartu nahi genuke, eta hobetzen jarraitzeko apustua egin, tokiko programazio eszenikorako erreferentzia bilakatzeko, sorkuntza publikoari laguntzeko egitura egonkorrak sortzeko esparru bat, tokiko eszenaren arlo guztietan daukagun hazkunde profesional zalantzagarria lagundu eta bultza dezakeena”, adierazi du.
Lehen obra
Obra horietako lehena, irailaren 30ean,19: 30ean, eta urrian, 1etik 9ra, Montehermosoko ur-biltegian, Sleepwalk Collective, Parasite Kolektiboa, Larruak proiektua eta Tripak taldeen Plató proiektua izango da. Unai Lopez de Armentiak azpimarratu duenez, pieza kolaboratiboa, diziplina anitzekoa, “Ludikoa eta murgiltzailea” da, eta “zerbait oso berezia” du, Platonen haitzulo alegorikoaren sakonenera hurbiltzen saiatzen baita publikoa.
Off Lokal, espazio ez-konbentzionaletarako istorio originalak sortzen laguntzeko deialdi publikoaren barruan, jaialdiak sei lan ikusteko aukera emango du, lehenengo hirurak Ibaiondoko gizarte etxean, topagune gisa.
Euskarazko lehen txanda, urriaren 21etik 24ra, Piszifaktoria Laborategiaren Noiz utziko dio euria egiteari izango da. “Ibaiondoko kaleetatik egindako ibilaldi turistiko dramatikoa da, euria egiteari utziko dion ala ez jakiteko”, argitu du Mikel Ayllonek.
Desamodioa
Bigarren emanaldia La Claquetaren Lilith & Dalila izango da, Carmen San Estebanen zuzendaritzapean, desamodioaren errepidean dauden bi emakumeren inguruan. “Isilpeko umorezko ikuskizuna, emakumeen arteko berdintasunari, topaketari eta elkartasunari buruzkoa eta genero indarkeriaren gaia atzetik duena”, laburbildu du San Estebanek.
Tabuak haustea
Hirugarrena, Titapia (Arrapala), “Amatasunaren aldeko pultsua da, eta protagonistek tabua apurtuko dute, ahotsa alde gogorrean jartzeko”, zehaztu du Anaiz Mendibourek, Iratxe Gallardo ikaskide ohiarekin batera.
Salburuan
Off Lokalen antzoki irekiaren beste hiru piezak Salburuako gizarte-etxea izango dute topagune, azaroaren 11tik 14ra, La buena Letra lanarekin, El mono habitado, bikote bati buruzkoa, faltsifikatzaileen eta aingeru guardakoen arteko erdibidean, zeinak bizitza eman baitu bere bizilagunak zoriontsu egiten, baina bere gutunak eta mezuak irekiz, hitzak eta esaldiak aldatuz eta haiekin batera askoren bizitzaren zentzua aldatuz. “Istorio zoragarria eta beldurgarria da, zoriontasunaren izenean errealitatea nola alda daitekeen azaltzen duelako”, azpimarratu du RAUL Caminok.
Giza sakrifizioa
Bigarrena Kolectivo Monstrenkoren La madre del cordero da, hiltegi bateko langile bati buruzkoa eta ekoizpen-kate batean mugimendu berberak errepikatzearen poderioz nortasuna nola gal daitekeen azaltzen duena. “Animalien tratu txarrak eta giza sakrifizio hori” ere jorratzen dituen ikuskizuna da, baina komedia gisa, e? “, zehaztu du Jason Guerra zuzendariak, bertaratutakoen barre-algarak jasotzeko.
Totalitarismoak
Off Lokalen bigarren txanda honetako hirugarren lana Ékoma Teatroren Una historia de nuestros tiempos da, egoitza bateko bikote zahar batek garai zaharrak hainbeste gogorarazten dizkieten politika totalitario batzuen hedapenaren aurrean besoak gurutzatuta ez geratzea nola erabakitzen duen azaltzen duena, “Umore klabean”, Aitor Perez zuzendariak zehaztu duenez.
Txikientzat
Antzerki konbentzionalaren eta familiako ikuskizunen proposamenei dagokienez, Gorakada taldeko Alex Diazek Zuhaitzak landatzen zuen gizona aurkeztu du, urriaren 24an, 18:00etan, Principal Antzokian. Ekologia bezalako “balioz betetako” proposamena da, eta Ciudad Rodrigon aurkeztu dute, oso harrera onarekin. “Zuhaitz haziak landatzen urteak daramatzan gizon baten istorioari balioa eman nahi izan diogu, eta, azkenean, milaka haritz agertzen dira Proventzako landa eremu batean”, zehaztu du.
Altsasu kasua
Nazioarteko Antzerki Jaialdiak, halaber, Altsasuko 2016ko urriaren 15eko gertakarien gaia jorratuko du, izenburu hori duen lan batekin, egun horretan La Dramática Errante herriko (Nafarroa) taberna batean gertatu zenari buruz, azaroaren 11n, 19:30ean, Antzoki Zaharrean, euskarazko abonuaren barruan, “Justizia eta bere esanahia” nola ikusten dugun ardatz hartuta, Maria Goiricaturelaya bere dramaturgak eta bere zuzendariak zehaztu duenez.
Igerilekuak
Felix Petite aretoan, azaroaren 19an, 19:30ean, Swiminng pools (igerilekuak, Sleepwalk Collective) izango da ikusgai beste proposamen bat: “Desioari eta malenkoniari buruzko pieza psikodeliko bat da, eta badirudi etorkizunaren distira itsugarriaren pean elkarrekin bizi gaitezkeela”. Iara Solanok aurreratu duenez, igerileku batzuekin egiten du lan, bideo-joko baten goranzko maila gisa.
Konfinamendua
Astearte honetan aurkeztu den azken proposamena Teatro Paraisoko Leihoak da, euskaraz, azaroaren 20an Federico Garcia Lorcan, leihoan sartuta dagoen emakume bati buruzkoa, eta ez dago bakarrik gauean, baizik eta “lagun duen iruditeria batekin”, Pilar Lopezek azpimarratu duenez.