Pablo Mateos Toro Telefónica Fundazioaren 42 Urdulizko arduraduna da, Enplegagarritasunaren eta Hezkuntza Berrikuntzaren Arloan.
Doako programazioko campus hau munduko iraultzaile eta arrakastatsuena da. Nola sentitzen zara 42 Urdulizen buru izanda?
Egia esan, pribilegiatua sentitzen naiz. Hori gertatu ohi zaigu 42 komunitatea osatzen dugunoi. Jakina, erronka eta erantzukizun handia ere bada, baina, niretzat, gauzak aldatzeko benetako aukera da. Mundua alda dezaketela uste duten pertsonek eraldatzen dute. Proiektu honek gizartean eta jendearen bizitzan benetako eragina duten erabakien aurrean jartzen zaitu, eta, beraz, oso pizgarria eta pozgarria da, aldi berean, 42ra iristen diren eta bizimodua nolabait aldatzeko gogoz dauden pertsona guztiei lehen pentsaezina zen aukera bat ematen lan egitea.
Zerk erakartzen ditu ikasleak?
42 peer-to-peer Learning metodologia edo parekoen arteko ikaskuntzakoa da, non baliotsuena ikaskidearengandik ikastea den. Berdinen arteko ikaskuntza hezkuntza-eredu bat da, non ikasleek elkarrengandik ikasten duten elkarlanaren bidez, erronkak gaindituz, partekatuz eta, batez ere, beraien artean ebaluatuz. Ikasleek ez dute kezkatu behar aldez aurretik programazioari buruz ezer ez badakite; ikaskuntza hau baliozkoa da bai dakitenentzat, bai ez dakitenentzat. Hori da 42ko arrakastaren gakoetako bat: denontzat funtzionatzen du eta denek ikasten dute, gehien dakienak eta gutxien dakienak. Prozesu horretan, garrantzitsuena da ikasleak ez direla euren artean lehiatzen, baizik eta metodologian aurrera egiteko elkarlanean aritu behar dutela eta eskuz esku lan egin behar dutela.
42 Urduliz campusa gamifikazioan oinarritzen da. Zertan datza zehazki?
Munduko ugaztun guztiek jolasaren bidez ikasi, eboluzionatu eta eraldatzen dira. Gizakiak ez gara desberdinak. Horregatik, 42an uste dugu gamifikazioa funtsezko tresna dela gure ikasleen garapenean eta ikaskuntzan. Gamifikatzea jolasen berezko mekanikak ikaskuntza-prozesuaren barruan sartzea baino ez da, hain zuzen ere, prozesu hori errazteko. Ikasi beharrean, esperientzia bat bizitzea.
Beharrezkoa al zen espazio berritzaile bat sortzea ikasleengan sormena piztu ahal izateko?
Erosotasunez inguratuta eta punta-puntako teknologiarekin lan egiteak giro erakargarriagoa sortzen laguntzen du, ez dago zalantzarik, baina, sormena pizteaz gain, eskura jartzen dizkiegun baliabideak ahalik eta gehien aprobetxatzera bultzatzen ditu, eta azken belaunaldiko ordenagailuak eta atseden-guneak, dutxak edo elkartzeko espazioak dituzte, 42 bizitzako gainerako jarduerekin uztartzeko. Erabaki arkitektonikoak kontuan hartzen dira!
Zeintzuk dira 42 Urdulizen parte izateko baldintzak?
42ko prestakuntza guztiz doakoa da, eta izen-ematea zabalik dago beti. Ez dago adin-mugarik 42an trebatu ahal izateko, nahikoa da 18 urte izatea, eta ez da beharrezkoa aldez aurretik esperientzia teknologikorik edo titulazio espezifikorik izatea. Programazioa ikasteko eta sarrera-probak pasatzeko kezka duen edonork 42an presta dezake, bere erritmoan, 24×7 gure campusak irekitzeko ordutegi batean. Gaur egun, Madrilgo eta Urdulizko campusak irekita daude, eta 31.000 pertsona daude erregistratuta. Campusera ikasle gisa sartu ahal izateko, bi fase gainditu behar dira: online trebetasunen test bat, gutxi gorabehera 2 ordukoa, eta aurrez aurreko hautaketa-aldi bat, 26 egunekoa, “Igerilekua” izeneko campusean.
Zein da izena eman duten pertsonen profila?
Bi igerileku baino ez ditugu egin, baina ia denetarik ikusi dugu: etxekoandreak, zuzendariak, ingeniariak, 18 urteko ikasleak, anaia-arrebak eta bikoteak. Mundu guztia da ongi etorria 42 probatzera, baina egia da ez dugula ahazten emakumeak STEM karreretan sar daitezen sustatzea. Horregatik, plazen % 30 emakumeentzat gordetzen ditugu.
Zertan datza hautaketa-prozesua edo igerilekua?
Hautaketa-prozesuaren azken proba 26 egun jarraian 42 gunean murgildurik lan egitea da, non igerilekura salto egin behar den. Hau da, ausartu beharra dago. Kodearen munduan murgiltzea dakar, non ondoen igeri egiten dutenek gutxien dakitenei irakasten dieten eta denen artean bukaeraraino iristen saiatzen diren.
Ez dago programatzen jakin beharrik, saiatzera ausartu besterik ez. Hautagaiek, egunero, hainbat programazio-lengoaiatan oinarri sendoa lortzeko aukera ematen dieten erronka batzuei aurre egin beharko diete, ikaskideekin batera lan egiten ikasten duten bitartean. Asteko, eguneko eta/edo gaueko 7 eguneko programazioa, ziurgabetasun-egoera berean dauden beste pertsona askorekin batera. Igerilekua diseinatuta dago hautagaiek eta 42k hezkuntza-eredu hori bientzat egokia den baliozkotzeko moduan. Nolanahi ere, esperientzia zoragarria da guztientzat, azken emaitza alde batera utzita.