Zinemaldiak generoak baztertu ditu

Sigourney Weaverrek onartu egin du aurtengo kartel ofizialaren protagonista izateko lehiaketaren gonbidapena. Edizio horrek ez du generoen arteko bereizketarik egingo antzezleak saritzeko orduan, eta banaketa onenari zuzendutako sari berri bat gehitzen du.

Zinemaldiak dagoeneko badauzka ikasturte honetan jaialdiko atal ezberdinei forma emango dieten zortzi kartelak, eta horien irudi nagusia aktore iparramerikarra izango da, Donostia Saria, 2016an egin duen hirugarren eta azken bisitan. “Gonbidatu eredugarria izan zen, eta oso pozik geratu ginen berarekin. Gainera, asko gustatzen zaigu bere adierazpenetan esaten duena, beraz, proposatu genion eta une horretan baiezkoarekin erantzun zigun “, azaldu du Rebordinosek kartelen aurkezpenean.

Eva Villar donostiarrak diseinatu ditu aurtengo kartelak; Weaverren kasuan, 2016an Toronton Matthew Brookesek egindako argazki batetik abiatzen da, eta aktoreak berak aukeratu du. “Baten bat aukeratu ote zezakeen galdetu genion eta hiru proposamen bidali zizkigun. Kartela eginda zegoenean, erakutsi genion eta berehala onartu zuen. Oso azkarra izan zen “, azaldu du zinemaldiko zuzendariak, eta aitortu du Alien protagonista nekez izango dela Donostian irailean, filmaketa batekin batera.

Oscarretarako hiru aldiz izendatua eta Urrezko Globo biren irabazlea, Weaverrek Riddley Scott, Peter Weir, James Cameron, Roman Polanski eta David Fincher bezalako zinemagileekin lan egin du, non ez den falta izan Gorilas en la niebla, Avatar edo aipatutako Los Cazafantasmas eta Alien, zortzigarren bidaiaria. Hain zuzen ere, 1979an ekarri zuen estreinakoz Donostiara. 20 urte geroago itzuli zen Donostiako jaialdira, eta duela lau urte Un monstruo viene a verme aurkeztu zuen.

Zinemaldiak lau edizio izango ditu dagoeneko: Isabelle Huppert, Penelope Cruz, Willem Dafoe eta, orain, Sigourney Weaver. Lan-ildo hori errespetatu du Villar diseinatzaileak, eta “poza komunikatu” nahi izan du, kodeak, azkenean, zortzi karteletan agertzen diren pintura-brotxakada batzuekin lekua galdu duela dirudien garaiotan. “Koloreen paleta giza asmoaren eta kulturaren fokua da. Gero, kartel bakoitza sinplea da eta sail bakoitzak Jaialdiari eman behar dionean oinarritzen da “, azaldu du.

Belodromorik gabe, baina edukiera handiagoarekin

Rebordinosek aurten eman dituen aurrerapenen artean, interpretazio sarietan generoa baztertzea dago. Horrela, edizio honetatik aurrera eta Berlinalek ezarritako ildoari jarraituz, ez da gizonezko aktore onenaren eta emakumezko aktore onenaren saririk izango, sari neutro bat baizik. Hori bai, saritutako interprete bat baino gehiago egoteko ateak zabalik jarraitzen du, ex aequo saria mantentzen baita.

“Aldaketa generoa, eraikuntza sozial eta politikoa, gure jarduera bereizteko irizpide izateari uzten dion ustearen ondorio da. Aldaketarako eta erabakiak hartzeko uneak dira. Arretaz jarraitzen ditugu mugimendu feministaren barruan gai honi eta beste batzuei buruz dauden eztabaidak. Ez dugu ziurtasunik, baina bai eboluzionatzen jarraitzeko eta gizarte justuago eta berdinzaleago bat eraikitzen laguntzeko borondatea “, esan du jaialdiko buruzagi nagusiak.

Gainera, aurtengo ediziotik, sari berri bat gehitu zaio banaketa onenari, “Askotan aintzat hartzen ez diren aktoreak” nabarmentzeko eta aintzatesteko.

Aurten kobidak lehiaketaren garapenean izango duen eraginari dagokionez, Rebordinos itxaropentsu agertu da atal guztietan presentzialtasunari eusteko, baita 50eko eta 60ko hamarkadetako zine korearraren atzera begirakoan ere, joan den ikasturtean bertan behera utzi behar izan baitzuten. “Joan den urtearekin alderatuta, proiekzio kopurua eta aretoen edukiera handitzea espero dugu, eta alfonbra gorrian dagoen glamourra ere berreskuratu nahi dugu”, aurreratu du.

Modu mistoan egingo dena industriarentzako topaketak izango dira, fisikoa eta birtuala uztartuko dituztenak, eta, era berean, belodromoa ere ez da zinema-areto bihurtuko bigarren urtez jarraian. Aldiz, Klasikoak atala berreskuratuko dute, eta bertan, zaharberritutako zazpigarren artearen bitxi bat proiektatuko dute.

Zinemaldiak dituen bederatzi egunetatik kanpo ere, jaialdiak zeresan handia du eta, horregatik, Z365 bereizgarria sortu du gainerako hilabeteetan antolatzen dituen jardueretarako. Izan ere, Rebordinosek azaldu duenez, jaialdiaren 69. edizioari buruzko iragarkiek denbora gehiago beharko dute aurten, Cannes uztailera atzeratu baita.