“Konplexutasun handiko” obra

Pandemiaren ondorioz gaur egun dagoen zailtasunaz haratago, Carlos Mena kontratenor gasteiztarrak bere diskografia zabal eta ezagunari izenburuak gehitzen jarraitzen du. Izan ere, negua eta udaberriaren hasiera une emankorrak izaten ari dira zentzu horretan. Per voi ardo (IBS Classical), Astro Nuevo (Passacaille) eta Soli Deo Gloria (Mirare) musikariei Daniel Pinteño biolinista barrokoaren proiektuan egindako lana gehitu zaie orain, Concerto 1700 musika talde barrokoarekin batera, Antonio Literesen Cantadas al Santísimo para Alto lanaren lehen grabazioa egiteko.

“Interpretatu ditugun kantaldiak konplexutasun handikoak dira, oso tipikoak XVIII. mendean, zikiratuen birtuosismoaren ezaugarrietara egokituak, kasu honetan, zikiro altu bat izango litzateke”, azaldu du gasteiztar interpreteak publikoarentzat dagoeneko errealitate bat den eta joan den uztailean San Lorenzo de El Escorialen grabatu zen album bati buruz hitz egiterakoan.

Antonio Literes (1673-1747) Sacred Cantatas for Alto lanak Mallorcako konpositore barrokoaren gailur sakratuetako bat jasotzen du, bi mende baino gehiagoz ahanzturan egon zena. Antoni Pons Seguí musika-ikertzaileak diskoaren libretoan azaltzen duenez, grabatutako lau kantadak Guatemalako Artxibo Historiko Arkidiokesiarrean kontserbatutako lanen multzokoak dira, Erdialdeko Amerikako hiri horretako katedraleko musika-funtsak zaintzen dituena. Katedralean aurkitutako lanak 2003an katalogatu baziren ere, aurretik inoiz ez ziren album batean erregistratu.

Berreskuratze historiko hau 2019an hasi zen, Pinteñok BBVA Fundazioko ikertzaile eta sortzaile kulturalentzako Leonardo beka jaso zuenean. Aterki honen azpian, interpreteak eta zuzendariak Guatemalako katedraleko artxiboetan atseden hartzen zuten partiturekin lan egin zuen, itsasoz haraindiko kokaguneetako bat, non Espainian XVII. eta XVIII. mendeetan konposatutako musika kontserbatzen den, historian zehar artxiboetan galtzen joan dena, bereziki 1734an Madrilgo Alkazarreko sutean. Zentzu horretan, “Amerika gure musika erreserba da, barrokoko disko gogorra”, adierazi du biolinistak.

Grabazioari begira, Pinteñok Carlos Mena kontratenorrarekin jarri zen harremanetan, behin baino gehiagotan lan egin baitzuen harekin. “Horrek, Carlos Menak XVIII. mendean zuen espainiar ahots-musikaren ezagutza zabalarekin batera, Gasteizko kontratenorra bakarlari ezin hobea izatea eragiten zuen, ahots-zailtasun handia duten kantaldi horiek interpretatzeko. Kontratenor altu batentzako konposatuek, zalantzarik gabe, garai hartako konpositore napolitar edo veneziarrak gogorarazten dizkiguten koloraturazko pasarteak planteatzen dituzte “azaltzen dute albumaren edizioaren arduradunek.

Proiektu honen ardatza Literes da, 1673an Mallorcako Artá herrian jaiotako barroko espainiarraren konpositore garrantzitsuenetako bat. Disko honetan Ya por el horizonte (1728), Si el viento (ca. (1725), Cuando a pique, Señor (1733) eta De aquel fatal bocado (1730).