Berez, gizarte kontsumista gara. Gauden garaiaren, Gabonen eta uda hasieraren arabera, gure kontsumoa handitzeko joera dugu. Gizakiaz gaindiko indar batek neurrigabe, ia zentzurik gabe erostera bultzatuko bagintu bezala da; urtaroko kontsumoa izenez ezagutzen da. Datu estatistikoek erakusten dutenez, azken hamarkadan, era guztietako produktuen eskaria esponentzialki hazi da, mende honen hasierako datuekin alderatuz gero. Gehiago kontsumitzen dugu, baina horrek ez du esan nahi, nahitaez, hobeto kontsumitzen dugunik; datu estatistiko horrek nabarmentzen duen gauza bakarra da benetan behar duguna baino gehiago kontsumitzen dugula, eta hori gertaera enpirikoa da.
Gizartearen kontsumo-ohiturak aldatuz doaz, eta gizartearen behar eta errealitate berrietara egokitzen dira. Koronabirusak eragindako osasun-krisiak eragin ikaragarria izan du aldaketa sozial horretan, eta kontsumitzaile askori ateak ireki dizkie erosketak Internet bidez egiteko, betiko denden kaltetan. Konfinamenduak kontsumitzaile tradizionalak animatu ditu online kanala probatzera, eta lehendik ziberrerosleak zirenen erosketa maiztasuna handitu du.
Gure kontsumo-ohituren aldaketak
Ohiko dendak, bizitza osokoak, betikoak, ordaintzeko dirurik ez zenuenean edo diru-zorroa ahaztuta zeneukanean fidantzan saltzen zizutenak, desagertzen doaz, iragan urrun baten arrasto gisa. Online dendak agertu zirenetik, merkataritza elektronikoak lekua hartu dio merkataritza tradizionalari.
Hori izan da, pandemiarekin batera, merkataritza tradizionalak, auzoko denda askok, behin betiko pertsiana jaitsi behar izateko behar zuen azken ezpatakada. Hala ere, publizitate eta marketin digitaleko elkarteak berriki egindako ikerketa baten arabera, konfinamenduak online erosteko ohitura horiek aldatu eta bultzatu ditu. Konfinamendu-aldi horretan, bi pertsonatik batek ziberrerosketen maiztasuna handitu zuen, eta % 45 produktu fisikoak online erosten hasi da, pandemiaren aurretik ez bezala, eta, gainera, lautik batek uste du kanal hori gehiago erabiltzea ekarriko duela hilabete horietako esperientziak.
Kontsumitzaileek produktu jakin bat online erostearen alde egiteko arrazoi nagusietako bat da, denda fisiko batean produktu bera erosteko aukera egon arren, erosoagoa dela, denbora-faktoreari ere gailenduz. Prezioa ere kontuan hartu beharreko faktorea izan zen. Internet bidezko salmenta enpresa handi hauetako askok, Amazon, Alibaba edo Zalandok, adibidez, irabazi marjina handia dute, euren produktuak denda fisikoetan baino merkeagoak diren arren. Horren arrazoia hau da batez ere: salmenten bolumena hain handia denez, aukera ematen die produktuen prezioa jaisteko eta denda tradizionaletako prezioekin alderatuta lehiakorragoak izateko; izan ere, denda horiek ezin dira lehiatu merkataritza elektronikoko enpresa horien prezio baxu horiekin. Baina, zer egoeratan uzten dituzte online erosketa horiek betiko familia-denda eta denda tradizionalak? Zoritxarrez, egoera honen aurrean, horietako asko ixtera behartuta daude.
Tokiko merkataritza bultzatzea
Gabon garai honetan, gure erosketak gora egiten duen garai honetan, gutako asko Olentzerori gure opariak enkargatzeko zain gaude. Nazioarteko enpresa handiek gure dirua jasotzen dute eta beren herrialdeetara eramaten dute, tokiko ekonomia axola izan gabe, hurbileko pertsonen kopuruaz arduratu gabe, horien artean, auzoko denda horietan lan egiten duten senide eta lagunen kopuruaz arduratu gabe. Gure hiri eta herrietan paseatzen ari garenean, haien erakusleihoen aurrean geratzen gara, jakin gabe haiei eta geure buruei egin diezaiekegun oparirik onena lokal horietan kontsumitzea dela; hala, denda horietan, Gabonetako zati bat partekatzeko eta honako esaldi honi esanahia emateko: “Gabonak ez dira opariak jasotzea bakarrik; zoriontasuna pertsona guztiekin partekatzea ere bada”.