Yllanaren komedia berria, bere herria gerra zentzugabean borrokatzera behartzen duen haurtxo diktadore baten ingurukoa, ostiraletik igandera bitartean antzeztuko dute Donostiako Antzoki Zaharrean
Yllana keinu bidezko antzerki konpainiako Jony Eliasen iritziz, umorea da gerraren aurka “jaurtitzeko armarik onena”. Hala erakusten dute ostiraletik igandera Antzoki Zaharrean taularatuko duten War Baby “pantomima” ekoizpenean. Eliasek egunkari honetan egindako elkarrizketa batean kontatzen duenez, “gerraren aurkako satira” da, eta diktadore bat du protagonista; izatez, haurtxo apetatsu, baimendu eta mimatua da, “egun batean esnatu eta gerra bat sortu nahi duena”. Jakina, Ukrainan eta Gazan bizi diren gatazken antzeko gatazkak, barre-algararen galbahetik pasatuz, hausnarketarako gonbita egiten duen keinuzko komedia batean islatzen dira ezinbestean.
Ekintza erreklutamendu-zentro batean kokatzen da, non lau errekluta hanpatsu trebatu behar diren gerrarako, Eliasek interpretatzen duen pertsonaia nagusia barne. Liburu saltzailea da Elias, nahi gabe gatazka honen erdian amaitzen dena, eta bolumen ugari saltzeari utzi behar dio diktadorearen gerra-doktrina bakarrik banatzeko. Eszenan dauden lau aktoreek lau pertsonaia desberdin interpretatzeko zailtasuna dute, eta horretarako War Baby slapstick baten moduan indartzen duten maskara erdiak erabiltzen dituzte, gag, sketch eta onomatopeiaz beteta.
“Gure helburua da jendea antzokira etortzea, ikuskizuna ikustea eta barre egitea, baina egia da, halaber, egiten ari garenaz, zer hobetu dezakegun eta bakoitzak zer egin dezakegun hausnartzeko aztarna hori uzten dugula, gerra bezalako erokeria zentzugabe batean ez erortzeko”, dio erronka bat izan arren eszenan pertsonaia batetik bestera salto eginez gozatzen duen interpreteak: “Liluratu egiten nau”.
Keinuzko eta ikusizko antzerkia
Yllana konpainiaren ekoizpen gehienen antzera, keinu antzerki “energetiko” baten gainean altxatzen da Donostiara iristen den ikuskizuna. Eliasek dio obra “frenetikoa” dela, non gertaerak eta esketxak abiadura handian gertatzen diren, eta horrek janzkera eta pertsonaiak azkar aldatzera behartzen ditu. Era berean, “oso zinematografiko” gisa deskribatzen du, pantomimaz, onomatopeiaz eta aurrez grabatutako soinuez betea. “Film bat edo dokumental bat izan liteke. Oso bisuala izateko pentsatua dago”, dio oharrak.
Umorea, hizkuntza unibertsala
War Baby duela urte batzuk estreinatu zen eta arrakasta handia izan du bai Espainian eta baita Austria, Portugal, Frantzia, Alemania eta Turkian ere. Turkian, ikuskizunaren “haurtxo diktadorearen” eta Erdoganen gobernu autokrataren arteko antzekotasunengatik inpaktua sortu zuen obrak. Umorea mezu boteretsuak transmititzen eta mugak desafiatzen laguntzen duen hizkuntza unibertsala dela nabarmendu du taldeak, obra gerraren aurkako “komedia bonba” bihurtuz.