Helena Taberna, Donostian saritua

Helena Taberna zinemagile nafarrak Giza Eskubideen Zinemaldiak urtero ematen duen ohorezko saria jasoko du apirilaren 4an hasiko den edizioan. Ekitaldia apirilaren 11n izango da, itxiera egunaren aurretik, eta Varados proiekzioarekin osatuko da, Tabernak 2019an sinatu zuen migratzaileen egunerokotasunaren begirada.

Duela gutxi Nosotros, Isaac Rosaren Feliz Final filma egokitu duen fikzioa estreinatu duen zinemagileak beti garatu du giza eskubideekin konprometitutako zinema.

Hala gogorarazi du ostegun honetan Josemi Beltran jaialdiaren zuzendariak, zinema-topaketaren 22. edizioko programazioa iragartzeko prentsaurrekoan. Izan ere, “inoiz baino beharrezkoagoa” izango da, gizateria kaltetzen duten gatazkak kontuan hartuta.

“Zalantza guztietatik kanpo dago bere lan konprometitua, feminista eta begirada sozial horrekin Yoyes (2000) edo La buena nueva (2008) bezalako fikzioekin, historiarekin oso lotuta daudenak, edo Extranjeras (2003) edo Nagore (2010) bezalako dokumentalekin”, adierazi du Beltranek.

Film laburrak eta fikzioa

Helena Taberna 90eko hamarkadaren hasieran hasi zen film laburrak egiten, fikziozkoak zein dokumentalak. Hala, 87 maitasun-gutun (1992), Altsasu 1936 (1994) edo Nerabe (1996) zuzendu zituen.

Bere lehen lan luzea Yoyes izan zen. Bertan, Ana Torrentek ETAko militante izandakoari bizia eman zion. Talde terrorista berak exekutatu zuen 1986an, Mexikotik Euskal Herrira itzuli zenean, bide armatuari uko egin ondoren.

Yoyes egin eta hiru urtera, Tabernak Extranjeras filmatu zuen, migrazioaren gaia bere hurbilketa ugarietako batean; 2008an, berriz, fikziora itzuli zen La buena nueva filmarekin, memoria historikoari eta gerra zibilari buruzko filmarekin.

Nagoren (2010), errealizadoreak genero-indarkeriari buruzko hausnarketa egin zuen Nagore Laffageren hilketa basatiaren bidez. Acantiladon (2016), berriz, Lucia Etxebarriaren El contenido del silencio eleberria egokitu zuen.