Non daude emakumeak arte eszenikoetan? Elkarte Klasikoak eta Modernoak eta SGAE Fundazioak egindako azterlana da, eta agerian uzten du emakumeen eta gizonen arteko benetako berdintasuna ez dela lortu arte eta adimen sorkuntza eta ekoizpenean, nahiz eta bilakaera positiboa ikusten den aurreko azterlanarekin alderatuta. Amparo Zacarés Klasikoen eta Modernoen presidenteak ziurtatu zuen emakumeak “gutxiegi ordezkatuta” daudela sektorean, eta egoera hori ez dela “nabarmen” aldatu 2015/16 ikasturtean ikasketak hasi zituztenetik.
Estatuko eta erkidegoetako antzokietan 2023/24 programazioari buruz ostiralean aurkeztu zen txostenaren arabera, koreografiaren atala da emakume gehien biltzen dituena ( % 52), eta egileen % 24ren eta emakumezko zuzendarien % 31ren lanak baino ez dira antzeztu.
Bestalde, bertsioen, egokitzapenen eta dramaturgiaren % 34 emakumeek egin dituzte, % 12 konpositoreek eta % 13 musika-zuzendaritzaz arduratu dira. Datu horiek, txostenaren arabera, pandemiak sektoreko enpresei gehitu zien zailtasun-plusa erakusten dute.
Honako antzoki hauek aztertu dira: Comedia, María Guerrero, Valle-Inclán, Teatro de la Zarzuela, Teatro Real eta Liceu. Horiez gain, Andaluzia, Kantabria, Katalunia, Kanariak, Valentzia, Extremadura, Galizia, Madril, Nafarroa eta EAE.
Emakumeen ordezkaritza urria
Azterlanaren arabera, Emakumeen eta Gizonen Berdintasunerako Gutunarekin bat egin zuten antzokiek nabarmen hobetu dituzte emakumeek idatzitako, zuzendutako, egokitutako eta koreografiatutako ikuskizunen programazioak. Zacarések esan zuen ikerketa-bide sakonagoak ireki behar direla ekitate-politiken esparruan.
“Berdintasun-planak modu formalean ez ezik, errealitatean ere aplikatu” behar direla azpimarratu zuen, eta gaineratu zuen emakumeen ordezkaritza urria kulturaren esparrua jasotzen duen beste bat dela, soldata-arrakala, esaterako.
Desberdintasuna diagnostikatzea
Txostenak planteatzen du ekintza positiboko neurriak aplikatu behar direla, berdintasun-printzipioarekin bat datozenak, gutxienez % 40koa izan dadin. Ildo horretan, onartu zuen garai horiek “ez direla onak” eta alderdi politiko guztiek ez dutela eskaera hori borondate berarekin jasotzen. “Atzerapausoa gure buruan dago”, adierazi zuen, “ez bakarrik gure herrian ikusten ari gara maila geopolitikoan”.
Desberdintasuna diagnostikatzeak aukera ematen du jakiteko -azpimarratzen du azterlanak- norantz egin behar den aurrera emakumeen narratibak eta sorkuntzak aintzat har daitezen eta aintzatespen sortzailea, kulturala, soziala eta profesionala izan dezaten.
Nieves Mateok, Klasikoetako eta Modernoetako arte eszenikoen presidenteordeak, XXI. mendeko ekintza kulturalek genero-ikuspegiak behar dituztela adierazi zuen, eta Silvia Pérez de Pablosek, SGAEko Berdintasun ordezkariak, azpimarratu zuen emakumeak gehiengoa direla kultura-ekitaldietan, eta “gutxiengoa antzezlanetan. Bada garaia erakunde kulturalek, antzokiek eta aretoek egileak baldintza berdinetan programatzeko “.