600 ikasle, Rapoesiaren zazpigarren edizioan

Foru Komunitateko Bigarren Hezkuntzako, Batxilergoko eta Lanbide Heziketako zortzi ikastetxek parte hartuko dute Rapoesía lehiaketaren VII. edizioan. Ekimen horren helburua da literaturaren ikaskuntza sustatzea ikasgelan rap bidez, ikasleei protagonismoa emanez eta metodologia aktiboen garapena sustatuz.

DBHko, LHko eta ikasgela alternatiboetako 570 ikasle inguruk rap musikaren oinarriak landu dituzte ikasgelako curriculum-elementuekin batera, Eskarnia (Elena Casanuevaren izen artistikoa), Mario VI .a (Mario Morlesin), Oskar EsLanga, Z-Erua (Andoni Zazpe) eta Txakurdrilo (Ander Olano) rap abeslarien eta lmanol Viñaras irakaslearen laguntzarekin. Berrikuntza-proiektu honek Hezkuntza Sailaren babesa eta Nafarroako Gazteriaren Institutuaren (INJ) laguntza du. Horrela, sailen arteko koordinazioa eta zeharkakotasuna bultzatzen da INJren eta Hezkuntzaren artean.

Tailer praktikoen bidez, ikasleek raparen eta poesiaren oinarri teorikoak ezagutu ahal izan dituzte, baita sormen-prozesua ere, artisten lana ezagutuz. Hezkuntza-praktika eta profesionalen esperientzia uztartzea da helburua, parte-hartze aktiboa sustatuz, beren rapak eta bideoklipak sortuz. Rapoesiak proiektuetan oinarritutako ikaskuntza kolaboratiboa du oinarri, eta horrek hezkuntza-prozesua aberastea ahalbidetzen du, Nafarroako hainbat instituturekin lankidetzan aritzean eta esperientzia partekatzean. Gainera, ikasleek hainbat testuinguru eta egoera desberdinetan ikasten dute, ikasgelatik haratago, eta, beraz, hainbat ikaskuntza-testuinguru konbinatzen dira: formala, ez-formala eta informala.

Ikastetxeetan espezialista gisa egindako bigarren urtean, Eskarniak adierazi du proiektua “sinestezina” iruditzen zaiola, “programazioa ez delako oso erakargarria ikasleentzat, eta ekimen honek norabide hori ematea lortzen duelako, ikuspegi freskoagoa eskaintzen duelako, ikasleekin hobeto konektatzea ahalbidetzen duena”. Malagako rapera honek, gainera, raparen gaitasun terapeutikoa defendatzen du; izan ere, “ikasleek beren kezkak, beharrak, beren buruarekin topo egitea eta Lileren gatazkak landu ditzakete, eta horrek autoestimua handitzen lagun diezaioke”. Izan ere, Oinarrizko Lanbide Heziketako ikasle askok komunikatzeko duten gaitasuna azpimarratzen du. Etapa horretan, “ikasteko interesa galdu dutela diruditen eta anEes profesionalizatzen saiatzen diren” ikasleak biltzen dira.

Rapoesiaren VII. edizio honetan parte hartzen duten 570 ikasleak 8 ikastetxetatik datoz: Larraintzarko lkastetxea DBHI, CIP Donapea llP, IES Padre Moret-lrubide BHI, IES Sarriguren BHI, IESO lparralde DBHI, IES Iturrama BHI, CIP Huarte llP, IESO Villava Pedro de Atarrabia DBHI. DBHko maila guztietako ikasleak dira (1. mailatik 4.era), batxilergoa, LHko 1. eta 2. mailakoak, eta bi gela alternatibo. Bestalde, ekimenean parte hartzen duten irakasleek Gaztelania eta Literatura, Euskara, Ingelesa, Frantsesa, Hezkuntza Plastikoa eta Balio Etikoak eskolak ematen dituzte. Rapoesiako curriculum-arkitekturak proiektuaren helburuak adierazten ditu indarrean dagoen hezkuntza-legedi berrian – Nafarroan, 71/2022 DF-n (curriculuma), 53/2023 FAn (ebaluazioa) eta hezkuntza-inklusioari buruzko 69/2023 FAn –, eta kontuan hartzen ditu Europako gomendioak – funtsezko gaitasunak, 2030 Agendaren GIHak eta SXX erronkak –.

2018/2019 ikasturtean hasi zuen bere ibilbidea, emaitza oso positiboekin, eta, horren ondorioz, zazpigarren edizio honetan beste erkidego batzuetako hainbat ikastetxek interesa agertu dute araututako curriculum-errealitatea ikasleen errealitatearekin lotzen duen proiektu hau ezagutzeko eta ezartzeko. Edizio honetan parte hartzen duten irakasleek funtsezkotzat jotzen dute irakaskuntza-lanari eta ikasleen gaitasunen garapenari balio erantsia ematen dieten proiektu mota horien aldeko apustua egiten jarraitzea.