dFeria, edo jarduera artistikoa heldutasunean

Martin Zimmermannen Danse macabre zirkuko protagonista izan zen aurreko asteburu baten ondoren, dFeria Donostiako Arte Eszenikoen Azokaren XXXI. edizioa ofizialki hasi da astelehen honetan, “Europako leihoa” irekiz urteko herrialde gonbidatuei, Suitzari, Alemaniari eta Austriari, guztiak ere germaniar hiztunak, Jaime Otamendi Donostiako zuzendari gerenteak Victoria Eugenian egin duen prentsaurrekoan gogorarazi duenez. Europar Batasunean dFeria arte eszenikoen topaketa profesional garrantzitsuenetako bat izatea helburu duen programa honetan parte hartu duten guztiek, era batera edo bestera, Ukrainako gatazka aipatu dute. Ildo horretan, Zimmermannek gogorarazi du berak tragikomedia lantzen duela beti – Danse macabre heriotzaz eta doluaz hitz egiten duen zirku ikuskizun bat da –, eta horregatik uste du “umoreak” Europako gizarteari “berriz konektatzen” lagun diezaiokeela.

Dance on ensemble ere egiten duena berriz konektatzea. Berlinen kokatutako konpainia bat izan arren, mundu osoko interpreteek osatzen dute, eta koreografiak ere enkargatzen dizkiete munduko bazter desberdinetako sortzaileei. Birkonexio nagusia, aldiz, ez da lurraldekoa, adinekoa baizik. Izan ere, konpainia horrekin lan egiteko edo horretarako sortzeko baldintza 40 urte baino gehiago izatea da, adin horretan artista profesionalak zentralitatetik aldentzen hasten baitira.

Dantzaren beteranoak

dFerian, Dance on ensemble taldeak Mellowing aurkeztu du, Christos Papadopoulos greziarraren lehen lankidetza. Ty Boomershine konpainiako zuzendari artistikoak azaldu duenez, koreografoak, dantzariak bezala, dantzaren beteranoak izan daitezen saiatzen dira, eta horrek erraztu egiten du lehenengoek zuzenean ezagutzea bigarrenek dantzak egiteko dituzten mugak. Hala ere, harrituta agertu da obra berri bakoitzarekin, konpainiako kideek “esfortzurik gabe” nola erantzuten duten ikusita.

Mellowingeko hamaika dantzarien artean donostiar bat dago, Jone San Martin, “artegagarria, bizia, zuzena, txukuna eta poetikoa”. Interprete gisa, exekuzio zehatza eskatzen zaiela kontatu du, “mugimenduari, denborari eta espazioari” dagokienez.

Mellowing astelehen honetan ikusi ahal izan da Victoria Eugenian, baina oraindik denbora dago Karin Schäferren Crazy old me ikusteko. Txotxongiloek antzeztutako obra hau ostegunean antzeztuko da aipatutako antzokiko Club aretoan. Alemaniar konpainiaren piezak bezala, austriar lanak ere artistaren heldutasunari eta zahartzaroari buruz hitz egiten du. Schäfer bera da obra zuzentzen duena eta txotxongiloak manipulatzen dituena, eta, kontatu duen bezala, pieza bere buruari buruzko ikerketa bat da, txotxongiloen munduan 35 urte daramana. Izan ere, Crazy Oldek titiritera zahar baten istorioa kontatzen dit. Eskuak dardarka hasten zaizkio eta bere buruari galdetzen hasten zaio zenbat lan geratzen zaion.

Immigrazioa, bakarrizketa musikalak eta gorputzen apatia

dFeriaren programazioak aurrera jarraitu du astelehen honetan Antzoki Zaharrean eta Victoria Eugeniako Club aretoan, immigrazioari buruzko zirku proposamen batekin, Mahmud eta ez bakarrik Mahmud, eta Gabriel García Márquez, Reflejos de Macondo, expoconcierto, idazleari, musikari eta argazkigintzari omenaldia eginez. Oscar Perfer eta María José Bustosen ikuskizun hau hiru saiotan antzeztuko da gaur.

Era berean, Imanol Larzabal aretoak Malicho Vaca Valenzuelaren Reminiscencia lana hartu du, egileak berak bere sare sozialetatik ateratako irudietan oinarritutako bakarrizketa gogoetatsu eta autobiografikoa.

Astearte eta asteazken honetan, bestalde, Victoria Eugeniako dantza-aretoan, Amaia Elizaranen eta Neonymusen Iraun ikuskizunaz eta Marcat Danceren Dual ikuskizunaz gain, Lucía Montesek eta Mado Dalleryk After de drop aurkeztuko dute, “gorputzen apatiari” buruzko ikerketa, ekainean Bilbon aurkeztuko den ikerketa zabalago bati dagokiona.

Azkenik, gaur aurkeztutako lanen artean, El bar nuestro de cada día bakarrizketa musikala dago. Antonio Romera Chipík sortu eta protagonizatu zuen bakarrizketa hori, hildako etorkizuneko baten agurra antolatu behar duen zerbitzari bati buruzkoa.