MUNDU OSOKO GOBERNUEK COVID-19AREN PANDEMIARI LARRIALDIKO ERANTZUN BATZUEI BURUZ HERRI INDIGENEI GALDETU EZ IZANAK HAIEN ESKUBIDEAK URRATU ZITUEN; IZAN ERE, HAURREK LEHEN MUNDU ITXIERA GERTATU ETA BOST URTERA ONDORIOAK SENTI-TZEN JARRAITZEN DUTE
Amnesty International erakundeak Zer gertatzen da indigenen baimena errespetatzen ez denean? txostenerako elkarrizketatu zituen buruzagi indigenak, pandemiaren ondoren absentismo-tasak eta eskola-uztearen tasak nabarmen eta modu iraunkorrean igo izanaren lekukotza eman zutenak, kasu batzuetan % 80tik gora bai-tzeuden 10 herrialde baino gehiagoko haur indigenen artean.
Era berean, agintari eta aktibista indigenak kezkatuta agertu ziren agintariek pandemian haur indigenen hezkuntza-premiei emandako erantzun sarritan diskriminatzaileak edo loturarik gabeak komunitate
indigenek, batez ere ezintasunak zituzten haur indigenek, aspalditik jasaten zituzten desberdintasunak larriagotu zituelako.
“Buruzagi eta aktibista indigenek esan zuten pandemian zehar gobernuek ez zietela inolako arretarik jartzen, eta horrek eragin iraunkorra eta kaltegarria izan zuela haien eskubide eta perspektibetan”, adierazi zuen Chris Chapman Amnistia Internazionaleko ikertzaileak herri indigenen eskubideei buruz.
“Esan zuten haur indigenek askotan ez zutela urrutiko ikaskuntzarako irtenbiderik. Kaltetuenak landa-eremuetakoak izan ziren, komunitate indigenek askotan ez bai-tzuten gailurik, Interneterako konexiorik, elektrizitaterik eta ezagutza teknologikorik, ezta eskola birtualetan edo urrutiko ikaskuntzan parte har-tzeko gaitasunik ere”.
Hain teknologikoak ez ziren konponbideak (inprimatutako materiala, esaterako) beste talde ba-tzuei banatu zitzaizkienean, hainbat herrialdetako komunitate indigenek adierazi zuten ez zituztela aintzat hartu, alde batera utzi zituztela edo horiengatik ordain-tzeko eskatu zitzaiela.
Pandemian zehar, irrati edo telebista bidezko hezkuntza-emisioak ez ziren eskuragarri egoten hizkuntza indigenetan. Ogiek aktibista batek esan zuen, nahiz eta Sogoot FM 97.1 irratia, ogiek hizkuntzan, komunitatera iristeko eta COVID-19ari eta haren ondorioei buruzko informazioa emateko erabiltzen zen, ez zela ikasturteetarako erabili.
Besteak beste, India, Kenya, Mexiko, Nepal, Kongoko Errepublika Demokratikoa, Errusia,
Taiwan eta Ugandako eskolen itxierak mundu osoko ikasle indigenei nola eragin zien aztertzeko Amnistia Internazionalak bildu zituen 80 elkarrizketa edo erantzun baino gehiagotan eta datuetan oinarritzen da txostena.
TEKNOLOGIARIK GABE
Pandemian zehar familia indigenek urrutiko ikaskuntzarako teknologiarako sarbide mugatua zutenean, gizonezkoei ematen zitzaien lehentasuna.
Ikasle indigenek urrutiko irakaskuntzarako gailu egokiak zituztenean ere, haien familiek batzuetan ezin zuten nahikoa datu ordaindu. Gainera, urrutiko irakaskuntza oso gutxitan ematen zen hizkuntza indigenetan.
Ikasteko zailtasunak zituzten edo ezgaitasunak zituzten eta irakaskuntza espezializatua behar zuten haurrak, adibidez, zeinu-hizkuntza edo braillea erabiliz, askotan baztertuta
geratzen ziren, baita komunitate indigenen artean ere.
Munduko Estatu askotan elkarrizketatuak izan ziren per-tsonek adierazi zuten, askotan, gobernuak ez zuela ia ikuskatzen edo ez zuela kontuan hartzen komunitate indigenentzako ikaskuntza alternatiboko ekimenen eraginkortasuna. Eskolak itxi zirenean (eta herrialde batzuetan 18 hilabete baino gehiagoz itxita egon zirenean) hezkun-tzarako sarbidea izateko moduari buruzko informazioa oso gutxitan eman zen hizkuntza indigenetan.
Indigenak eskolatik kanpo
COVID-19aren pandemian hezkun-tzarako sarbide gutxi edo batere ez zuten mundu osoko ikasle indigenak sarritan ikasketak utzi eta lanean hasi ziren, eta ez ziren inoiz eskoletara itzuli berriro ireki zirenean. Eskolak berriro ireki zirenean itzuli zirenek, askotan, ikasgelako gainerakoekiko atzeratuta geratu zirela ikusi zuten, eta horrek are gehiago zailtzen zuen haien berrintegrazio akademikoa. Urtebete egin nahi ez bazuten, edo ekonomikoki mantendu ezin baziren, ikasketak ere utzi egiten zituzten, eta horrek areagotu egiten zituen lehendik zituzten hezkuntza-arrakalak eta gizarte-desberdintasunak.