Ikerketa baten arabera, sare sozialetan bideo asko ikusteak asperdura areagotzen du

Hatza lineako beste bideo batzuetara lerratzeak, asperdura arintzeko, TikTok edo Instagram bezalako sare sozialen ohiko ohitura batek, pertsonak gehiago aspertzea eta edukiarekin hain pozik edo konprometituta ez sentitzea eragin dezake, Ameriketako Estatu Batuetako Psikologia Elkarteak ‘Journal of Experimental Psychology’ egunkarian argitaratutako ikerketa baten arabera.

Ikerketak zazpi esperimentu barne hartu zituen, Estatu Batuetako 1200 parte-hartzaile baino gehiagorekin edo Torontoko Unibertsitateko unibertsitateko ikasleekin. Erreferentziazko bi esperimentutan, parte-hartzaileek lineako bideo batetik bestera aldatzen zuten aspertuta zeudenean, eta iragarri zuten ez zirela hain aspertuta egongo bideoak aldatzen bazituzten osorik ikusi beharrean.

Hala ere, ikerketak aldaketa digitala (bideoen zati laburrak ikustea edo azkar aurreratzea) benetan pertsonak aspertu egiten zirela jakin zuen, dio Katy Tam ikerketaren egile nagusiak, Torontoko Unibertsitateko doktoratu ondoko ikertzaileak.

“Jendeak bideoez gehiago gozatu nahi badu, edukian zentratzen eta aldaketa digitalak minimizatzen saia daiteke”, dio Tamek. “Zineman esperientzia sakonagoa izateagatik ordaintzea bezala, online bideoez gehiago gozatzea alde batetik bestera pasatu beharrean”, gaineratu du.

Bi segmenturekin egindako esperimentu batean, parte-hartzaile guztiek 10 minutuko YouTubeko bideo bat ikusi zuten, azkar aurrera egiteko aukerarik izan gabe. Beste segmentu batean, bost minutuko zazpi bideoren artean libreki alda zitezkeen 10 minutuko tarte batean. Parte-hartzaileek jakinarazi zuten ez zirela hain aspergarriak bideo bakarra ikustean, eta bistaratze-esperientzia hobea, interesgarriagoa eta esanguratsuagoa zela bideo desberdinen artean aldatzen zirenean baino.

Antzeko emaitzak lortu ziren beste esperimentu batean. Parte-hartzaileek 10 minutuko bideo bat ikusi zuten segmentu batean, baina 50 minutuko bideo bat azkar egin zezaketen aurrera edo atzera 10 minutuz beste segmentu batean.

“Digitalera aldatzearen ondorioz, baliteke online bideoen edukia hutsala izatea, pertsonek ez baitute astirik edukiarekin elkarreragiteko edo ulertzeko”, dio Tamek.

Denbora-pasa komuna
YouTube, TikTok, Facebook edo beste online hedabide plataforma batzuetan bideo laburrak begiratzea denbora-pasa arrunta da, pertsonek denbora gehiago ematen baitute telefonoekin. Jende askok ahal duen guztia egingo du aspertuta egoteak sarritan eragiten dituen kezka edo hutsune sentimenduak saihesteko. Aspertzea saihesteko, aurreko ikerketek jakin dute pertsonek beste batzuk kaltetu ditzaketela plazeragatik, modu oldarkorrean erosi, deskarga elektrikoak aplikatu, muturreko orientazio politikoak babestu edo laneko jokabide kaltegarrietan parte hartu.

Azterketa horrek ez zuen aztertu arreta faltak asperdura edo ingurune digitalaren aldaketa areagotzen ote zuen. Hainbat esperimentutan parte hartzen zutenak unibertsitateko ikasle kanadarrak zirenez, emaitzak desberdinak izan daitezke adinaren edo esperientziaren arabera, eta baliteke AEBetako populazioaren adierazgarri ez izatea.

Pertsona askok azkar hartzen dituzte telefonoak ilara batean itxaroten duten bitartean edo igogailu batean bidaiatzen duten arren, aurreko ikerketek frogatu dute telefono adimendunen erabilerak asperdura areagotzen duela eta gozamena ahultzen duela egoera sozialetan. Aldaketa digitala aspertze-iturri erlazionatua izan daiteke, eta horrek ondorio negatiboak izan ditzake osasun mentalean.